Ulkona tuiskuttaa lunta, selän takana kohisee ja jytyää tuli
vanhassa pystyuunissa. Nostan jakkaran tietokonepöydälle kyljelleen, läppärin
sen päälle ja aloitan hommat. Jo vähän yli kolme vuotta olen välttynyt
lähtemästä kouluun, satoi tai paistoi; opiskellut kotona kirjasto- ja
tietopalvelun tradenomin tutkintoa. Etäopiskelua, tai monimuoto-opiskelua. Joka
tapauksessa uusi, erilainen tapa käydä koulua. Aiemmin etätyötä tehneenä tällainen
mahdollisuus opiskella kotona tutui houkuttelevalta.
Minunkaan opiskeluni
eivät olisi koskaan alkaneet, jos tällaista tilaisuutta ei olisi tullut. Tuskinpa olisin pakannut kamppeitani ja lähtenyt Ouluun opiskelemaan kolmeksi ja puoleksi vuodeksi, vaikka tämä ala jo joskus lukioaikana (yli 30 vuotta sitten) kiinnosti. Nyt nykyteknologian ja KIRLAPPI-projektin kautta se on ollut mahdollista Suvannosta käsin. Se on etäopiskelun paras puoli: opiskella siellä, missä haluaa asua. Tämän kirjastoalan koulutuksen järjestää Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Se on
suunnattu pääasiassa lappilaisille opiskelijoille, joten melkein kaikki
lähipäivät ovat olleet Rovaniemellä. Tosin viime keväänä teimme yhden kahden
päivän reissun Ouluun, koska rovaniemeläisetkin opiskelijat tahtoivat reissata.
Lähipäiviä on ollut 4-5 kevätlukukaudella ja saman verran
syksyllä, yksi tai kaksi päivää kerrallaan. Koulutus on kokopäiväopiskelua,
mutta se on järjestetty niin, että sen voi tehdä myös työn ohella. Mukana onkin
useita pitkään kirjastotyötä tehneitä ja kirjastossa työskenteleviä opiskelijoita. Meille uusille alalle pyrkiville se on valtava rikkaus. Opiskelu on suunniteltu niin, että käytännön
työssä olevat voivat jakaa kokemuksiaan ja sillä tavoin suorittaa osan
tutkinnosta. Mutta homma toimii myös toisin päin: asiakkaana kirjastossa
vuosikymmeniä olleilla ihmisillä voi olla tuoreita näkökulmia tarjottavana
kirjastotyöhön.
Opiskelu tapahtuu internetin välityksellä. Netin kautta
tulevat luennot kolmena iltana viikossa. Tai tulivat vielä viime syksynä, sillä
nyt on minun osaltani jo kaikki luentokurssit kasassa ja työn alla on enää
lopputyö. Luennot ja keskustelut käytiin ILincin välityksellä. Tietokoneeseen
ladattiin ohjelma, jonka kautta luennoitsijat pitivät tunnit, joihin saattoi
osallistua kuuntelemalla ja kommentoimalla joko chat-ikkunaan tai pyytämällä
puheenvuoroa. Ryhmätyötilassa kaikkien mikrofonit olivat auki yhtä aikaa,
jolloin keskustelu sujui kuin ainakin luokkatilassa, tosin yhteyksistä johtuen
hiukan viiveellä. Lisävarustuksena kotiopiskeluun tarvitaan vain headset eli
kuulokkeet, joissa on myös mikrofoni. Ja sellaisethan eivät monta kymppiä
maksa. Kielten luennoilla oli enimmäkseen oltava paikalla, mutta muilla
kursseilla oli mahdollista kuunnella suurin osa luennoista myös jälkeenpäin. Se
ei vaan ole yhtä mukavaa, kun ei voi osallistua kommentoimalla ja kysymällä. Tekninen tuli oli koko ajan saatavilla.
Muu opiskelu tapahtuikin sitten itsenäisesti. Tehtävät
tehtiin internetiä ja kirjallisuutta hyväksi käyttäen omatoimisesti. Käytössä
oli oppimisalusta eli Moodle, josta tehtävät löytyivät. Sinne ne myös
palautettiin ja sinne kommentoitiin muiden kirjoituksia. Keskustelu kävi
vilkkaana. Seminaarityöt esiteltiin ILincissä tai jaettiin muiden nähtäville
Moodlessa. Kielten tentit tehtiin pääasiassa lähipäivinä, mutta muut tentit oli
suunniteltu niin, että ne voi tehdä kotona internetin kautta. Ja vaikka kaikki oppimateriaali
on kotona koko ajan saatavilla, ei tenteistä selvinnyt lukematta ja valmistautumatta
huolella.
Kotona oman opiskeluympäristönsä voi muokata mieleisekseen.
Minäkin olen viime viikot käyttänyt tietokonetta suurimmaksi osaksi
seisaaltani. Siihen on syynsä: pitkän päivän istuminen on tappavaa. Se
pysäyttää aineenvaihdunnan, laittaa elimistön lepotilaan ja altistaa monelle kansansairaudelle. On myös aivan liian helppoa istua huonossa
asennossa, kasaan lysähtäneenä, jolloin selkä joutuu koetukselle. Seisoessa tulee liikuttua vähän koko ajan. Se
pitää myös mielen vireämpänä. Lisää pitkällisen istumisen vaaroista ja
seisaaltaan työskentelyn ihanuudesta voi katsoa esimerkiksi ohjelmasta Prisma Studio.
Etäopiskelun vaikeus on siinä, missä sen helppouskin: kotona
olemisessa. Kotona on tarjolla paljon muutakin tekemistä. Juuri nyt pitäisi
pestä pyykkiä ja vaihtaa kukkiin multia. Villakoiratkin voivat hyökätä sänkyjen
ja pöytien alta häiritsemään keskittymistä. Ja syksyllä ja keväällä ulkonakin
olisi parempaa tekemistä. Vähitellen löytyy kuitenkin työrytmi, johon ei
vaikuta kotiympäristön tehtävät aivan niin helposti. Toisaalta tärkeät reissut ja
tekemiset on helpompi suunnitella ja toteuttaa, kun ei ole läsnäolopakkoa.
Opiskella voi silloin kun on aikaa. Varsinkin alkuvaiheessa kaipasi myös opiskelutovereita. Mutta pikkuhiljaa kaverit oppi tuntemaan myös netin kautta:
luentojen, ryhmätöiden ja oppimisympäristön keskustelujen kautta. Lähipäivinä
tavatessa tuntuikin, että tämän porukan olen jo tuntenut kauan.
Etäopiskelussa on hyvin riippuvainen internet-yhteyden
toimimisesta. Sen kanssa oli välillä ongelmia. Varsinkin kevättalvella
laskettelu- ja hiihtokauden aikana Pyhän kansoittavat hiihtolomalaiset tukkivat
helposti myös mobiiliyhteydet. Onneksi laajakaista tekee tuloaan. Se takaa vielä paremmat mahdollisuudet niin etäopiskeluun kuin etätyönkin tekemiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti